En virtuell assistent är en person som utför uppdrag åt andra, oftast företagare, som företagarna själva känner att de inte hinner med eller saknar kompetensen för. Visst kan man lära sig att göra allt, men vänder och vrider man lite på det kan man snart se att man oftast vinner på att ta in ett proffs för att göra det den kan istället för att lägga tiden på att lära sig precis allt själv.

Uppdragsgivaren kan vara allt från den enskilda enmansfirman till företag med många anställda som behöver hyra in spetskompetens under en tid.

Den virtuella assistenten kan hjälpa företaget med allt som går att sköta via internet, och kan således vara baserad var som helst i världen. Visst kan det ibland vara obekvämt med sin partner i en annan tidszon, men för det mesta är det inget hinder.

Fördelarna med att vara en virtuell assistent

Man kan säga att du formar din tjänst själv. Du väljer själv vilka av dina kompetenser du vill jobba med och de är dessa du ”säljer”.

Du är otroligt fri när det gäller arbetstid och arbetsplats. Vill du jobba på en strand i Kroatien så gör det – finns det bara uppkoppling finns ju inga hinder! Man måste ju givetvis inte längta till varmare länder för att ta uppdrag som virtuell assistent: man kan också använda det för att få vardagen att gå ihop: fria arbetstider gör det möjligt att t.ex. hämta hem barnen efter skolan och sedan jobba några timmar efter att barnen somnat. Detta är två exempel på hur man kan utnyttja möjligheten att fritt disponera över tid och plats.

Du är själv ansvarig för din kompetensutveckling. Du måste inte gå en excelkurs bara för att chefen säger det, du kan däremot göra det om du tycker det är intressant!

Fördelarna med att anlita en virtuell assistent

Du kan få hjälp med saker du inte kan eller tycker är svårt – eller rentav tråkigt! Detta ger dig större utrymme att fokusera på din kärnverksamhet.

Du kan anlita hjälpen under några timmar eller under en längre tid, ditt behov avgör.

Du slipper gå igenom en lång rekryteringsprocess för några timmars arbete. Visst, du måste undersöka den du väljer att ge uppdraget till, men rent krasst är det så att om ni inte klickar och om personen inte är rätt för verksamheten kan ju nästa uppdrag gå till en annan assistent.

Anlita en virtuell assistent som lär sig företaget – och ta semester…!

Vad måste jag göra för att börja jobba som virtuell assistent?

För det första behöver du tänka på och specificera vad det är du vill göra. Vilka tjänster vill du erbjuda kunderna, och finns det ett behov på marknaden?

Fundera också på hur du vill ta betalt. Vill du starta eget företag, eller har du redan ett företag idag? Idag finns det också många företag som jobbar med så kallade ”egenanställningar”. Det är upp till var och en att fatta eget beslut i denna frågan, ingen värdering läggs i den ena eller andra varianten, det viktiga är dock att kunden alltid blir informerad om huruvida du har f-skatt eller fakturerar på annat sätt.

Något mer du behöver tänka på är vad du ska ta betalt. Hur mycket per timme, eller tar du betalt per uppdrag eller månad? Vilken summa? Det kan vara det knivigaste att göra, ”sätta prislappen på sig själv”, men det måste göras – och gör det realistiskt. Har du eget företag måste du själv se till att skatter och sociala avgifter också har täckning i den timlön du debiterar kunden, och tänk på att du också måste få in pengar för de där kostnaderna man kanske inte alltid tänker på, t.ex. licensavgifter för program eller kontorsmaterial.

Sen gäller det att sprida ordet! Ut och nätverka, skriv i din blogg och på sociala medier, gå på företagarfrukostar i din hemkommun… Det är en investering att nätverka, och vi gör hellre affärer med någon vi träffat och fått ett gott intryck av än en vilt främmande människa. Be dem som anlitat dig att ge dig positiva recensioner t.ex. på din facebook-sida eller citat du kan klistra in på din hemsida. Annonserar du här på virtuellassistent.se kan kunden även ge recension här.